het weekboek

Donderdag frietjesdag!
Elke donderdag was het veggiedag dit schooljaar. Maar op de laatste donderdag was het naar goede gewoonte "frietjesdag"! 's Middags aten we heerlijke frietjes. En de namiddag vulden we met optredens van onze eigen huisartiesten! Met de hele tweede graad zongen we o.l.v. Lies een lied. Enkele kinderen bereidden een dansje voor, anderen speelden toneel! Ieder zette zijn beste beentje voor! Het publiek genoot van de schitterende show! Proficiat aan jullie allemaal!






En dan nu... een klasfoto van de hele klas!


Klasfoto's
Net toen de fotograaf langskwam, was Klaas er niet! Dit zijn dus een klasfoto's zonder Klaas! Jammer! We proberen er nog eentje met ons allen te maken.



Fietstocht door Alken
Vandaag namen we met de klas deel aan de fietstocht georganiseerd door de gemeente Alken! We fietsten een rondje door Alken. In totaal fietsten we 24 km!  Sam haar oma en Emilie haar mama fietsten ook mee. Politieagenten zetten voor ons de weg af. We mochten op straat fietsen en moesten niet stoppen voor een rood licht!
Het was heel plezant!

Rap! (late publicatie van dit bericht)
We hebben tijdens de muziekles zelf RAP-liedjes gemaakt met als thema dieren.
Eerst beluisterden we een RAP-liedje van Jan de Smet, daarna bespraken we de kenmerken van RAP.
Aan de hand van een stappenplan maakten we in kleine groepjes een liedje en presenteerden dit voor de klas.
De presentaties werden gefilmd, zodat we die nadien konden herbekijken en evalueren.


DE PONY-RAP
Ik ben een Shetland pony, mijn naam is Tony.
Ik heb een lange staart, maar nog geen baard !
Ik  loop door het moeras en ik eet veel gras.
Mijn vriendin heet Flappetje en we eten een appeltje.
Ik moet naar dokter Orkel en ik eet een wortel.
Hihihihih, ik ben zo blij, ik dartel door de wei, man

Kaat – Anne – Mythra

De Haaien-RAP
Hallo, ik ben een haai.
Ik haai snaai door de zee.
En mijn tanden gaan niet lang mee,
Ik eet een mens in de zee
en lees de krant op het strand.

Thijssen, Rune, Klaas, Senne


DE PAARDEN-RAP
Hallo, ik ben Merrie, ik ben een paard.
Ik heb misschien wel een korte staart.
M’n baasje is heeeeel lief voor mij,
Daarom ben ik zo blij.
Mijn baasje is een meisje,
soms doet ze met mij een reisje.

Emilie, Sam, Nel

DE APEN-RAP
Ik ben een aap, ik heet Jaap
Ik heb een krokodil, hij bijt in mijn bil.
Ik gaf hem een pil, dan bijt hij niet in mijn bil bil …
Dan bijt hij niet in mijn bil bil …

Tamirat – Tuur – Milan


DE OLIFANTEN-RAP
Ik ben een olifant,  ik ben zo slim
Ik ben wel bang   van een dikke spin
Ik heb een dikke buik  en ik neem een diepe duik
Ik stink als een vink   en ik blinker de blink.
Ik heb één lange slurf en ik lijk op grote smurf
Ik heb maar 1 slagtand en ga nu aan de kant.

Vence – Matthias – Sverre




DE POEZEN-RAP
Hallo ik ben een poes  en ik heet Loes.
Ik jaag en ik plaag  heel heel graag.
Soms ga ik liggen  in een wei,
dan hoor ik het gezoen van een bij.
Ik ben de beste poes, die er is,
want ik vang de beste vis.
Als het einde  gaat beginnen,
ga ik lekker in mijn mandje spinnen.
Hanneke – Nien - Janne


Verkleedkleren maken
In groepjes verzonnen we toneeltjes die zich afspelen in een hotel. Op vrijdagnamiddag hielpen oma Bieke, mama Veerle, grote zus Loes en grote zus Hermien ons met het maken van onze verkleedkleren! 

Winkeltje t.v.v. Horizont vzw
Op donderdag bakten we heerlijke koekjes en knutselden we leuke spulletjes in de klas. Na school verkochten we alles t.v.v. V.Z.W.Horizont!


Violist op bezoek
Op dinsdag, 10 juni, kregen we tijdens de muziekles bezoek van Karl (de papa van Ilian) en zijn viool.
Karl is violist en kwam een spannend verhaal vertellen over zijn viool.
Die viool had al heel wat meegemaakt in zijn 100 jarige bestaan.
Tijdens het verhaal speelde Karl een aantal bekende liedjes op de viool.
Sommige liedjes hadden we dit schooljaar geleerd en zongen we mee, andere liedjes beluisterden we me veel bewondering.
Op het einde van de les speelde Anne enkele liedjes op de viool van Hanneke en Karl speelde mee op zijn viool.




Hotel
In de gekozen vrije tekst gingen kinderen op hotel. Dat bracht ons op heel wat ideeën! We gingen meteen aan de slag! Per twee of alleen ontwierpen we ons eigen hotel. In kleine groepjes verzonnen we toneeltjes die zich in een hotel afspeelden.
Roeland kwam in onze klas vertellen over vzw Horizont. Zij organiseren vakanties voor mensen met een beperkt budget. Iedereen vindt het leuk om op vakantie te gaan. In het verdrag van de rechten van het kind staat dat ieder kind niet alleen recht heeft op onderwijs maar o.a. ook op ontspanning.

Natuurlijk waren we nieuwsgierig naar het reilen en zeilen in een echt hotel. Daarom trokken we op woensdagvoormiddag naar het Radisson Blu hotel in Hasselt. Daar kregen we een rondleiding van Lisa.










Totempaal
Dankzij onze kleine projecten en de dierentuinklasse weten we nu heel wat over dieren. Die kennis gebruikten we om voor ieder een gepaste totemnaam te kiezen! Daarna toverden we een gewone (schoen)doos om tot een waar totempaal-onderdeel!
Nu kan je drie totempalen komen bewonderen in onze klas!









D-klasse!
Op 23, 24 en 25 april gingen we op dierentuin-klasse! We trokken eerst naar de Olmense zoo en daarna vertoefden we aan het Zilvermeer te Mol. Voor het verslag en voor de foto's zoek je best even de pagina 'dierentuinklassen' van deze blog.



Voorstelling van de kleine projecten
Ondertussen hebben alle groepjes hun project aan de klas en aan hun eigen ouders voorgesteld! We hebben ervan genoten! Een dikke proficiat aan iedereen! De projectjes waren super goed!
Hier zie je Kaat en Nel die hun project over... dolfijnen voorstelden!
 Na elke voorstelling werd er geëvalueerd; wat was al goed, welke tip kunnen we hen nog geven? Eerst even in groep overleggen en dan aan elkaar vertellen.

Maarten Jagermeester
Op donderdag 13 maart organiseerde de bib van Alken een auteurslezing. Maarten Jagermeester, een dierenarts en auteur, vertelde ons hoe hij zijn dierenverhalen schrijft! Als dierenarts ontmoet hij natuurlijk veel dieren en maakt hij heel wat mee. Hij schrijft over zijn ervaringen en voegt er dan nog wat extra fantasie aan toe! Dat is een goed idee voor een volgende vrije tekst! :-)




Boeeee, zei de koe!
We gingen op bezoek in het melkveebedrijf van boer Jordens te Kiewit.  We leerden heel wat bij over het werk van de boer en over zijn koeien!
De koeien zitten samen met hun leeftijdsgenoten in een een hok. Hier zien we de vaarzen. 

 Ze kregen net eten. 
Wist je dat een koe vier magen heeft?  
Een koe kauwt eerst op haar eten, slikt het door, en na de eerste maag komt het eten even terug naar haar mond zodat ze er nog eens op kan kauwen! Daarom noemen ze een koe een herkauwer!
 Daarna gaat het voedsel door de andere drie magen. 
Die vier magen halen al de goede voedingstoffen uit het voer!

Als het mooi weer is, grazen de koeien in de wei! 
Maar als het regent niet. Anders stappen ze het gras stuk en wordt de wei een modderpoel!

 Deze dames zijn hoogzwanger! Of beter gezegd: deze koeien zijn drachtig!

                                   De kalfjes zitten eerst apart in een hokje. Dat geeft hen een veilig gevoel.
                                    Na een tijdje mogen ze ook een stukje uit het hokje.
 Daarna gaat het kalf naar een groter hok waar nog  twee of drie andere kalfjes zitten.

 De mannetjes of stieren worden meestal verkocht. Alleen de beste stieren houden ze. Ze zitten apart van de koeien. De stieren krijgen een naam. De vrouwelijke dieren krijgen een nummer. Dat nummer staat op een oormerk. Elke koe krijgt in elke oor een oormerk. Als ze er één verliest, heeft ze nog een ander!
De boer verzamelt alle gegevens van de koeien in zijn computer; wanneer ze geboren worden, welke jongen ze krijgen, wanneer ze ziek waren, of ze medicijnen kregen, hoeveel melk de koe op een dag geeft,...

Deze koeien worden twee maal per dag gemolken! Om 5u 's morgens en om 5u 's avonds!
Ze worden goed verwent! Ze slapen op een waterbed bedekt met zaagsel. Ze krijgen veel eten en kunnen altijd drinken. Willen ze van hun oudere haren af, dan kunnen ze onder de draaiende borstel gaan staan. In hun stal draaien ze muziek. Is het er te warm, dan zetten ze de ventilators aan! Waait het te hard, dan doen ze de 'gordijnen ' toe!  
De koeien kunnen hun behoeftes gewoon laten vallen waar ze staan. Een machine veegt de mest in de gleuven van de vloer. Na een tijdje zuigt een machine de mest op vanonder de vloer.
De mest wordt gebruikt om velden te bemesten. Dan groeit het gras goed! Maar je mag ook weer niet te veel mest op een veld gooien, want dan komt de mest ook in het grondwater terecht! En water met een mest-smaakje, daar zijn we niet zo dol op!

We zagen heel wat machines. Hierboven zie je de koeltank. Daarin bewaart de boer de melk. 
Hieronder zie je de ruimte waar de koeien gemolken worden. De machines doen hier heel veel werk!


Juf of meester van de week!
Elke week kiest een leerling de taak "juf of meester van de week". Hij of zij leert de klas iets wat hij of zij goed kan! Hanneke en Anne vertelden ons heel wat over hun viool. En  Tamirat leerde zijn klasgenoten de kunst van het kogelstoten!




Janne en Nel toonden ons hoe je vooruitkomt op een waveboard! Dat zag er eenvoudig uit, maar al snel wisten we wel beter!
Thijssen en Vence leerden ons een straaljager vouwen! We testten die vliegers natuurlijk ook even uit!




P.S. We lopen er  zo niet altijd bij! Het was omgekeerde dag, dus deden we een aantal dingen omgekeerd! De leerlingen waren juf of meester, we hielden onze pyjama aan of trokken onze kleren binnenstebuiten aan, ...


Drummer op bezoek


Tijdens de muziekles is Arnout (de papa van Ib en Mingus) in de klas geweest en hij heeft ons verteld over zijn werk als drummer en over het drumstel. Hij speelt in verschillende bands waaronder Hooverphonic en Eva De Roovere. Maar gelukkig is hij nog niet te bekend en kan hij nog boodschappen doen zonder dat iedereen hem herkend en een handtekening vraagt. Arnout geeft ook drumles bij de PXL in Hasselt. Hij vertelde over de onderdelen van het drumstel en wat een drummer doet (ritme aangeven, muziek maken, …). Wat moet je goed kunnen om een drummer te zijn ? Je moet kunnen tellen tot 4, armen en benen onafhankelijk kunnen bewegen en ritme hebben. Het fijnste vindt hij dat mensen genieten van de muziek die ze samen maken. We zagen ook nog een filmpje van de beste drummer van de wereld, Buddy Rich.








Hier doet Arnout een oefening voor waarbij je armen en benen onafhankelijk moeten bewegen.


Dit is het drumstel van Arnout.



Graffiti!
Op 11 februari kregen we een graffitikunstenaar op bezoek! Tom beantwoordde  heel wat projectvraagjes van Vence en Rune. Hij liet zelfs een kunstwerkje achter op onze klasmuur! Daar zijn we heel fier op!









Kleine projecten!
Per twee of drie maken de kinderen een projectje! De onderwerpen die gekozen werden zijn panda's, giraffen, tijgers, kangoeroes, dolfijnen, honden,... En ook ninja's, graffiti en kleuren!
Ze zoeken op, ze onderzoeken,... en geven, als alle antwoorden gevonden zijn, een voorstelling aan hun klasgenoten en hun ouders!
Succes!


Drukkerij
In de klas werkten we rond boeken. Naar aanleiding daarvan wilden we een bezoekje brengen aan een drukkerij. Op donderdag 9 januari bezochten we de drukkerij van Het Belang van Limburg. 
Eerst vertelden ze ons een beetje meer over de geschiedenis en over het maken van de krant.

 Nicolaas Theelen maakte de eerste Vlaamse krant. Het was een weekblad. Ze werd gedrukt in de drukkerij van zijn vrouw. Hij bracht de krant zelf  op zijn fiets tot bij zijn lezers. Er werden ongeveer 300 tot 400 kranten gedrukt. Een krant bestond uit een 4-tal bladzijden. Er stonden geen foto's  en nog geen kleur in. 
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er geen kranten gedrukt. Na de oorlog bracht zijn zoon Frans Theelen de krant opnieuw uit.

In deze drukkerij worden verschillende kranten gedrukt, zelfs een Chinese krant en een Turkse krant! 

Ze vertelden ons ook dat ze vandaag de krant maken die we morgen in de winkels kunnen kopen.  's Morgens vergaderen de journalisten. Ze spreken af wat er in de krant zal komen.  Daarna verzamelen ze de informatie en schrijven ze de artikels. Als er in de loop van de dag wat gebeurd, dan krijgt dat ook nog een plaatsje in de krant! 
Onze kranten worden 's nachts gedrukt! Midden in de nacht brengen vrachtwagens de kranten naar de winkels en postkantoren.  


Vervolgens namen we een kijkje in het magazijn waar al het papier werd bewaard!
Er waren hele grote rollen papier, bobijnen! Het magazijn stond er vol van! Toch kwamen ze er maar een maand mee toe! Ze kopen het papier bij verschillende handelaars. Zo krijgen ze een goede prijs voor het papier. En als het ene bedrijf geen papier kan leveren omdat er een machine stuk was of omdat er brand was, dan kunnen ze het papier van een ander bedrijf gebruiken.
 Als je de rol afrolt, heb je 20km papier! Eén rol weegt ongeveer 1750kg.  Ze worden verplaatst met speciale heftrucks, op skateboards of hele grote machines.

We volgden het papier naar de drukkerij! Daar stonden vier grote drukpersen!
We moesten achter de witte lijn blijven, voor onze veiligheid! Wist je dat het papier  tegen een snelheid van 13 m per seconde door die machines gaat? Daar wouden we ons niet aan snijden hoor!
Elk blad wordt met 4 kleuren gedrukt. Ze drukken met zwart, geel, rood en blauw. En met die 4 kleuren  kan je alle kleuren bekomen!
Voor elke kleur maken ze een andere drukplaat. Dat zagen we in deze kamer:
Hier zetten ze de digitale krantenpagina's op platen. Vier platen dus voor één pagina (voor elke kleur één, weet je nog?)

Als je heel goed kijkt, zie je deze man de platen in de drukmachine plaatsen!

 Welke kleur drukken ze hier?

Als de kranten gedrukt, gesneden en gevouwen zijn, vliegen ze aan de lopende band door de lucht naar de inpak-en verzendruimte!

Met vrachtwagens worden deze kranten naar de winkels en postkantoors gebracht. De eerste kranten vertrekken er rond 1 à 2 uur 's nachts!
Het viel ons op dat er heel veel machines waren en we zagen maar weinig mensen.  Waarschijnlijk zijn dat er 's nachts meer...




Literaire museum
Emilie schreef een tekst over een boekenwereld waarin het heel leuk en rustig vertoeven was. De klas koos deze tekst om rond te werken. We vroegen ons af hoe een boek tot stand komt... Daarom brachten we op woensdag 20 november een bezoekje aan het literaire museum te Hasselt. Een gids loodste ons door de tentoonstelling "van schrijver tot lezer". Daarna volgden we er een workshop 'boekbinden". We gingen apetrots met ons eigen boekje naar huis. Het was een zeer geslaagde uitstap!


Ruilmoment
Op dinsdag 19 november organiseerden we een ruilmoment tijdens het laatste lesuur! We brachten allemaal spulletjes mee die we wilden ruilen. Na een rondje "kijken", startten de onderhandelingen!
We leerden dat de mensen heel lang geleden, voor "geld" bestond,  ook ruilden. En dat je in sommige landen moet onderhandelen over de prijs!
Wij oefenden het onderhandelen alvast en gingen daarna tevreden, met onze nieuwe spulletjes, naar huis!



Leren composteren
Op dinsdag 19 november kwam Marleen van de organisatie 'GoodPlanet" ons leren composteren! Want vanaf dit schooljaar is de tweede graad verantwoordelijk voor het composteren op onze school!
Wat zijn we alvast te weten gekomen? Lees maar verder, dan weet jij het ook!



Compost is eten voor planten.


Compost bestaat uit de uitwerpselen van de dieren die dood plantenmateriaal opeten.


 Wat mag op de composthoop?


Wel op de composthoop

Niet op de composthoop

groente en fruit (als ze niet gekookt en niet gebakken werden!)

tuinafval (blaadjes, takjes, onkruid, snoeisel uit de tijd)

gras (gedroogd of niet gedroogd)

aardappelen

koffie (+ filter)

thee(zakje)

puree,

gekookt eten

vlees

brood

assen

zand


 We gooien best geen vlees, brood, gekookt eten op de composthoop, want dan komen er ratten en muizen op af!



Welke beestjes eten het dode materiaal op?
Eerst gaan de kleinste beestjes aan de slag; bacteriën, mijten, schimmels,..
Daarna werken de grote beestjes verder; mieren, tijgerwormen, pissebedden, neushoornkever, duizendpoten, springstaart, fruitvliegjes, miljoenpoot, …

Hoe zorgen we goed voor onze composthoop?
 - We zorgen voor gaten zodat de diertjes voldoende lucht krijgen.
- We moeten de composthoop omzetten
- Als we compost willen gebruiken, zeven we de compost best eerst! De grote stukken leggen we terug op de composthoop! De kleine deeltjes kunnen we aan de planten geven!

 

Enkele fotootjes van deze workshop:







Sint-Maarten
In de klas maakten we lampionnen en daar hebben we een kaarsje ingezet. We maakten samen ook soep voor het Sint-Maartenfeest.
Om half 7 vertrokken we met onze lampionnen op tocht door de straten van Alken. Even later was er een toneel over Sint-Maarten. Lowie speelde Sint-Maarten, hij zat op een paard. De mama van Tamirat las voor en enkele kinderen van de derde graad beeldden het uit.  Daarna wandelden we terug naar onze school. Daar dronken we soep of chocomelk of fruitsap. We zijn even naar het vuur gaan kijken maar het regende! Toen was het Sint-Maartenfeest gedaan. Het was een fijn feest!
Rune en Klaas






Bezoek aan de wereldwinkel in Alken.

Op 14 oktober zijn we naar de wereldwinkel geweest   Het was  fijn. 

Er waren allemaal dingen die ze voor de wereldwinkel gemaakt hadden.

Bijvoorbeeld: een juwelen kistje, dromenvangers, een tandendoosje, apppelsiensap, wijn, chocolade, kettingen, spiegels, …

De boeren en arbeiders kregen een eerlijk bedrag voor wat ze verkopen zoals bijvoorbeeld chocoladebonen.  

Ze verdienen dus genoeg geld om hun kinderen naar school te laten gaan, om eten te kopen en om hun woonplaats te betalen.

De mensen die voor de wereldwinkel spullen maken, krijgen een veilige werkplek, pauzes en vrije dagen.

Kinderen mogen er niet werken. Zij horen op school.

Fair Trade wil zeggen eerlijke handel. Fair Trade-spullen herken je aan het logo.





De boswandeling
De 2-de graad is naar het bos in Nieuwenhoven geweest.
Daar zochten we naar paddenstoelen.
We raceten ook de berg op en af.
Twee kinderen vonden paddenstoelen die op een blad groeiden.
Sommige kinderen vonden hele rare paddenstoelen.
We zagen veel natuur.
En we maakten mooie foto’s van bijvoorbeeld een vliegenzwam.
Het was een lange wandeling.
Gelukkig was het mooi weer! We vonden het leuk en interessant!
Rune en Thijssen




Kinderen baas
Tamirat en Matthias schreven een tekst over kinderen die de meesters waren op school. Dat werd onze klastekst!
We mochten een dagje  meesters en  juffen zijn. We mochten samen beslissen wat we gingen doen. We kozen voor film kijken en chips eten. We kozen ook voor vrije werktijd en een kussengevecht!
Op woensdag twee oktober bij vrije werktijd hadden sommige kinderen geknutseld, andere speelden gezelschapsspelletjes of speelden buiten.
We keken naar de film Wreck-it Ralph. De film was heel leuk.
We maakten zelf chips. Die was lekker.
Het was een leuke woensdag!
Sverre en Anja

Er komt nog een vervolgje op deze dag: elk kind geeft een lesje aan zijn klasgenoten waar hij meester of juf in is.


Scholencross te Alken
Op 26 september nam de tweede graad deel aan de Alkense scholencross!
Tamirat, Hanneke en Tuur wisten een plekje op het podium te bemachtigen! Maar niet alleen zij, iedereen zette zich heel erg in! Echt knap!!
Een hele dikke proficiat aan alle lopers en supporters!























Toveren
We kozen de tekst van Hanneke over Toverland als eerste klastekst! Toverland, tovenaar, toverhoed, tovertruc, toveren.... Ja! Dat is een goed plan! We spraken af dat iedereen een tovertrucje oefent en toont aan zijn klasgenoten! Het werd een hele leuke goochelshow!



























start schooljaar 2013-2014



Tentoonstelling van de tekenacademie.
De tweede graad is naar een tentoonstelling geweest. Er waren monsters van klei, getekende monsters, geschilderde skeletten van vissen, hertenkoppen, ... Er waren 7 plakkaatjes van 30 cm breed en 1m hoog waarop Atlantis was geschilderd. Dat was dus heel groot. Er plakten ook zeemeerminnen op. Die zeemeerminnen waren van papier-maché gemaakt. Er was ook een tekening van varkens in een bus die naar het slachthuis gingen. Hiervoor gebruikten ze pandakrijtjes en verf. Ik vond het allemaal heel mooi. Wij zijn daarna aan zelf aan de slag gegaan.
Lars



De tweede graad gaat op survivalklassen. We vertrekken maandag  en  woensdag komen we terug. We gaan overleven in een bos. Fietsen gaan we ook. En overnachten en spelen denk ik ook. Het lijkt mij heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel leuk !!!!!!     Einde   


Lars




 Fietsen

  

Op maandag 29 april  2013 zijn we met de klas gaan fietsen. Na de lange speeltijd hebben we ons klaargemaakt. We zijn vertrokken aan  onze school en  we fietsten richting Wellen. Vanuit Wellen zijn we naar Kortessem gefietst en van  Kortessem naar Hasselt. Toen fietsten we terug naar school. We hebben in totaal 20 kilometer gefietst. We waren natuurlijk niet alleen.  Kristien, Dirk, Anja en de oma van Anne zijn ook meegeweest. Op sommige plaatsen waren er heuveltjes en dat was best vermoeiend. Voor de rest was het wel leuk.

Emilie en Katrijn













Flamenco!

Loes en Gitte leerden ons de flamenco dansen!









Barcelona
Emilie schreef dat ze het jammer vond dat ze in de paasvakantie niet naar Barcelona was geweest! Toen haar tekst verkozen werd tot klastekst, besloten we om onze klas om te toveren tot de hoofdstad van Catalonië! 
Bij Gaudi vonden we alvast inspiratie!
Hier volgen enkele foto's. Om ze goed te zien, moet je soms wel eventjes gaan liggen! Succes!
Anja




























Alles met de bal




Vrijdag 19 april 2013 is de tweede graad naar alles met de bal geweest. We deden er van alles en nog wat met een bal! De grote bal moest je ontwijken en op de Moonhoppers moest je springen.

Er was ook petanque, dat kennen jullie wel. Er was ook voetbal dat was leuk. Linda en Anja hielpen ook mee. Je kon er ook basketten. Dat was ook leuk. Je moest er ook ballonnen over gooien zonder ze aan te raken. Nu denk je misschien huh maar je had dan een bal in je handen en daarmee moest je de ballon over botsen. Daar hielp Linda bij. Er was ook hockey daar hielp Anja dan weer bij. We vonden het heel erg fijn.


Einde


Gite en Janne























Fietstocht van 18 april 2013


Onze klas is gaan fietsen. We hebben 12 km gefietst in 1 uur. We hebben de “dwars door Alken” gefietst. We zijn langs Lars zijn thuis gefietst. Zo oefenden we voor de survivalklassen. Er fietsten een paar ouders mee. Daarna controleerden we onze fietsen. Die van Lars was helemaal in orde, en die van Minne ook.

Einde,
 Lars en Minne.







































 

Kleine projecten
Per twee of alleen werkten we een klein projectje uit over een onderwerp dat we zelf kozen. Voor de paasvakantie stellen we elk ons project voor aan de klas en aan onze ouders! Waarover gaan deze projecten zoal? Over sterren, paarden, ezels, basketbal, de Olympische spelen, arenden, apen, hiphop....

Hier zie je een foto van de voorstelling van het project 'Sterren' van Hanneke en Anne


Kinderfuif
Wij, de tweede graad, hebben een kinderfuif georganiseerd. Er waren heel veel dingen te doen, bijvoorbeeld je kon je laten schminken, een glittertattoo of een dreadlock laten plaatsen. Je kon dansen en iets drinken.  Een paar van jullie waren er misschien bij? Sommigen hebben veel gedaan voor de fuif! Wij zelf vonden het heel leuk. Hopelijk vonden jullie het ook! De opbrengst van onze fuif is voor het Wereld Natuurfonds. We moeten nog de onkosten van onze inkomsten aftrekken, en dan laten we jullie weten wat onze winst was!
Gite en Lowie







Snoep
We lusten het allemaal zo graag! SNOEP! Naar aanleiding van een vrije tekst over snoep, gingen we zelf aan de slag! We maakten zelf snoep en ontdekten dat het boordenvol suiker zit! Heel lekker! Maar... een kijk op de voedingsdriehoek leerde ons dat we maar heel weinig snoep nodig hebben!
Daarna kwam  Egidius ons wat vertellen over de verschillende soorten suikers. Hij vertelde ons dat we best trage suikers eten. Samen met Egidius maakten we een heerlijk dessertje met .... trage suiker!


Schaatsen
Met de lagere school schaatsten we op vrijdagnamiddag op de schaatsbaan van Hasselt! Het was heel leuk en iedereen stapte weer veilig en wel van het ijs!









Sneeuwpret!
Sneeuw maakt speeltijden dubbel zo leuk!





Kapseldag!
Uit het voorstellenboek kwam het leuke voorstel om een kapsalon-dag te organiseren. We brachten kammen, gel, borstel, elastiekjes,.... mee en gingen (voorzichtig) aan de slag!




Sint en Piet op bezoek
De Sint had dringend hulp nodig, er was een groot gebrek aan zwarte pieten. Na het afleggen van een aantal proeven behaalden wij gelukkig allemaal ons pietendiploma! En dat was niet alles wat we kregen! De Sint gaf elk een zakje met lekkere koek en chocola. In de klas lagen er cadeautjes op ons te wachten! Het was een super-dag!





Stenenmuseum
We bezochten het stenenmuseum in Neerpelt. De eigenaar leerde ons heel wat over de geschiedenis van stenen. We mochten er ook stenen zoeken en gingen naar huis met onze zakken vol stenen!
Dat vonden we natuurlijk wel heeeeel leuk!


Bezoek aan de Japanse tuin, onze laatste uitstap voor dit schooljaar
Naar aanleiding van een artikel over het twintigjarig bestaan van de Japanse tuin in Hasselt besloten we de tuin zelf eens te bezichtigen. Vandaag was het zover!

Onze gids leidde ons door de tuin en vertelde dat een Japanse tuin een tuin is zoals ze die in Japan hebben! Ze wandelen erdoor, en kijken, luisteren, ... naar alles wat er nu is. Ze denken niet aan wat voorbij is, en ook niet aan wat nog moet komen. Ze genieten van het nu.

We voerden de koi's en bezochten het ceremoniehuis. Het was er heel mooi!




Onze gids  gaf ons het advies om te genieten van de vakantie, want deze vakantie zal er maar één keer zijn. :-)  

Voor meer foto's klik je best hier.

Boerderij in de stad
Vandaag trokken we met de klas naar Hasselt waar we meer leerden over de planten, dieren, groenten en machines op een boerderij. Gitte en Maarten werden er geïnterviewd door een ketnet-journaliste! Wil je het filmpje zien? Klik hier!
Het was een leuke, boeiende voormiddag!

Fiets- en paardklassen!
Vandaag keerden we veilig en wel terug van onze fiets-en paardklassen! We zijn nu te moe om een verslagje te publiceren, maar geven jullie wel al even de link naar enkele foto's van deze drie leuke dagen!
Klik hier! En hopelijk kan één van de deelnemers je er live uitleg bij geven!
Aan alle klasgenoten: Een dikke proficiat! Jullie fietsten super goed! Rust goed uit en geniet van het lange weekend! Tot dinsdag!
Anja


Ha!man
Op donderdag 19 april zijn we naar Ha!man geweest .
Het was daar leuk.
Ha!man was grappig.
Ha!man sprak een andere taal.
Hij is een muzikant. Hij speelde op een keyboard, een cello, ... Hij had heel veel instrumenten bij.
Op het einde mochten we muziek maken.
Op zaterdag was er een show. De opbrengst ging naar kinderen in Zuid-Afrika.                                                                                                                                                                                                           
Lars en Lowie

 

Op dinsdag 17 april  2012 bleven we slapen in de klas.  Elf kinderen sliepen in de klas van Miranda en zes in de klas van Ilse.  Sommige kinderen snurkten wel. Maar we hebben allemaal toch redelijk goed geslapen.
Na school aten we een vieruurtje. Zahra zorgde voor lekkere cakejes! Daarna installeerden we onze bedden en maakten we samen spaghettisaus. Kristel, Danielle, Els en Peter hielpen bij het eten.  Na de spaghetti keken we film. Lowie bracht de dvd van Rapunzel mee.  Die vonden we heel goed. Het is een echte aanrader! In de pauze aten we pudding. Na de film gingen we ons wassen en omkleden.  Anja las toen tien minuutjes voor.  Daarna hebben we nog zelf even mogen lezen.  In het begin was het niet zo stil. Veerle bleef bij ons zitten tot iedereen sliep. ’s Morgens na het wassen en omkleden ruimden we op. We brachten onze valiezen naar beneden. Toen ontbeten we in het tussenlokaal. We vonden het heel leuk!







Milieu-
boot


 Op vrijdag 23 maart vaarden we van Hasselt tot in Zolder en terug met de mileuboot! We leerden over de vervuiling van het water, hoe we beter voor het milieu  en het water kunnen zorgen, waar de rechter- en de linkeroever is, welke boten er op het kanaal varen, ....
Nadien kregen we een reuzegroot compliment van onze gids! Hij zei dat we een "crème" van een klas waren en al heel veel wisten!!
Leuk he?!
Als je nog meer foto's wil zien, klik dan hier!
We zijn op het dek geweest. We vonden het allemaal leuk. We hebben verschillende boten gezien. De vogels zaten op de oever. We hebben over rivieren en kanalen geleerd. En wat de linker- en de rechteroever is. Iedereen had zich geamuseerd. Lowie en Noor

In het ruim leerden we over de verschillende schoonmaakploegen.  De schoonmaakploeg zie je niet, maar zorgt ervoor dat het water weer proper wordt. Als de ene ploeg sterft, komt een andere ploeg ter hulp. Katrijn
In het laboratorium hebben we water uit het kanaal onderzocht. Het was zuiver! We deden ook proefjes met zeepwater, zuurwater en kraantjeswater. We deden er telkens sap van rode kool bij. Het zeepwater werd groen, het zuurwater werd roze en het kraantjewater werd paars. Toen we rode koolsap in het kanaalwater deden, werdt het paars. Dus het kanaalwater is zuiver.  Minne


Jeugdboekenweek
Naar aanleiding van de jeugdboekenweek trokken we op donderdag 15 maart naar de bib in Alken. We speelden er een leuk spel waarbij we heel wat dingen moesten opzoeken. We vonden de antwoorden niet alleen in strips, weetboeken, gedichtenboeken, verhaalboeken,... maar ook op het internet!
Het was ook een bijzondere dag voor Gitte, ze werd vandaag 10 jaar!  Nog een dikke proficiat!















Auteurslezing
De bib van Alken nodigde  Luc Hanegreefs, een schrijver uit. Wij gingen naar hem luisteren. Hij vertelde hoe hij een boek schrijft. Hij verzint eerst het begin en het einde, en daarna de rest. Hij vergeleek het met een fietstocht; je weet waar je vertrekt en om te weten hoe je moet rijden, moet je ook weten waar je naartoe gaat!
We probeerden samen een verhaal te verzinnen. Maar het verhaal was nog niet af! Dat gaan we nu in de klas samen verder afmaken!


Bezoek aan de wereldwinkel van Alken
De wereldwinkel vinden wij cool!
Ze verkopen er eerlijke producten.  Ze kiezen voor eerlijke handel:  bijvoorbeeld  ze betalen de boeren in Ghana en Ivoorkust meteen voor hun cacaobonen en ze betalen hen er een goede prijs voor.  Zo hebben de boeren genoeg geld om van te leven en moeten de kinderen niet meewerken.
Ze verkopen er lekkere bioligische producten. Biologisch wil zeggen dat er geen chemische producten inzitten. 







Kerstfeestje
We hebben naampjes getrokken. Je mag niet vertellen wie je hebt. Je moet iets knutselen voor hem of haar. Ik heb er al aan gewerkt. Je kan allerlei dingen knutselen. Je mag niks kopen. We weten nog niet wat we allemaal gaan doen. De laatste vrijdag vieren we kerst in de klas.
Katrijn.


De Sint en pieten   
Op dinsdag 6 december was de Sint gekomen.
In de klas kregen wij veel cadeautjes, zoals: een wereldbol die licht kan geven, klei,  verkleedkleren, playmaïs en strips.
We zongen ook liedjes voor Sint en piet.
Op het einde kregen we een zakje met chocola en ook een mandarijn.
De piet kwam tijdens de speeltijd naar buiten om snoepjes te gooien.
Toen vertrok de Sint. Het was een leuke dag!
Lowie en Noor                                                                      


  • Op donderdag 20 oktober bezochten we het mijnmuseum te Beringen. In de namiddag beklommen we de naburige mijnterril.
Een verslagje ...

De mijn
De mijnwerkers werken in de mijn voor steenkool te kappen.
Elke mijnwerker heeft zijn eigen nummer.
Eerst gaan ze naar de badzaal en dan kleden ze zich om.
Daarna halen ze hun lampen in de lampenzaal.
 Iemand zei welk werk ze moesten doen B.V. steenkool scheppen.
Dan gaan ze hun materaal halen.
Dan nemen de lift naar beneden. Een treintje onder de grond brengt hen naar hun werkplek.
Na het werk gaan  ze naar de badzaal en dan gaan ze naar de kastjes en dan pakken ze hun kleren met 1vinger en met hun anderen hand pakken ze hun schoen en hun zeep.
Dan gaan ze zich douches.
Na 14 dagen krijgen ze hun loon.
Einde.
Jef en Daan

Klik hier voor foto's.




Week 4

Maandagmiddag konden we genieten van een leuk toneelstukje. Enkele smurfen hadden ruzie. Gelukkig werden ze net op tijd terug goede vrienden. Want alleen samen konden ze Gargamel verslaan! 
Hier zie je onze smurfen: Gite, Katrijn, Gitte, Noor, Romy, Minne en Tine.  





Donderdag 29 september  namen we deel aan de scholencross!  
De zon was van de partij! En iedereen deed zijn uiterste best! 
Daan en Gite werden elk 5de van hun groep en belandden op het podium! 
Van harte proficiat aan alle lopers!


Voor meer foto's klik hier.








Week 2

Maandag: We zijn gaan sporten. We hebben op de piste gelopen en ons voorbereid voor de scholencross. Na het sporten gingen we naar het bos. In het bos hebben we dieren gezocht. Dit zijn de dieren die we hebben gevonden: naaktslakken, kikkers, een sprinkhaan, motten, paddestoelen, vlinders, duizendpoot en muggen.

Dinsdag: we hebben praatronde gedaan. Daarna zijn we gaan rekenen en toen gingen we spelen. Na de speeltijd keken we in het tussenlokaal met de eerste graad naar een film over insecten.

Woensdag was een gewone dag.

Donderdag: We hebben niet moeten werkenJ. We zijn naar Lietenberg geweest en we hebben het insectenmuseum bezocht. We kregen een bundeltje met allemaal vragen over insecten. In het museum gingen we op zoek naar de antwoorden. We hadden alles juist JJJ.
Daarna wandelden we over het insectenpad onderweg gaf Peter (de papa van Emma) uitleg over insecten. We hebben een mierenhoop gezien en een bij gevangenL.  In de namiddag hebben we het blote voetenpad gedaan met de klas van Ilse.
                        
                                     Meer foto's van deze dag zie je als je hier op klikt!



Vrijdag: We hebben praatronde gedaan en de taken verdeeld. En toen zijn we gaan rekenen.
En na de speeltijd hebben we taal gedaan.
En na de lange speeltijd gingen we zwemmenJ.
Gedaan dus stop maar met lezen. JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ
Einde
          Maarten en Toon, de verslaggevers
                                                                          




De eerste hele schoolweek!
Maandag  heeft Lowie een klastekst  gemaakt. Die tekst ging over de dieren in het bos.
Op dinsdag dachten we na wat we met de klastekst gingen doen.
Op woensdag gingen we voor de eerste keer naar de bib.
Donderdag is Ann in de klas geweest. Toen deden we kiestijd of vwt  (vrije werktijd).
Vandaag is het vrijdag en namiddag gaan we in het bos op zoek naar dieren!





Minne en Katrijn

Geen opmerkingen: